SPEKTAKL

Huljet, huljet

„Huljet, huljet” to poetycka opowieść o życiu w krakowskim getcie. Inspirowana zdjęciami i pamiętnikami z getta instalacja teatralna zrealizowana jest w formie cieniowego teatru mansjonowego; każda opowieść prezentowana jest na innej „scenie”, w starych walizkach, pudełeczkach po lekarstwach, dziecięcym łóżeczku, stole.

Głównym punktem wyjścia do pracy było kilka zdjęć  ze stałej wystawy w Muzeum Fabryka Emalii im Oskara Schindlera: samotny kilkulatek na pustej ulicy, sterty połamanych mebli na placu Zgody, szyld lodziarni, afisz z koncertu. Jak mógł wyglądać świat oczami 4-latka? W co się bawił? O czym śnił?

Najbliższe pokazy spektaklu:
10 maja (piątek), godz. 19:00, Kraków
11 maja (sobota), godz. 19:00 Kraków
07 czerwca (piątek), godz. 19:00, Osnabrueck (Niemcy)
Bilety dostępne w zakładce Kalendarz

 

recenzje:

„Bywają spektakle, po zakończeniu których włączenie się w nurt życia zatłoczonej ulicy stanowi szczególne wyzwanie. Intensywność tego wrażenia wzrasta, im bardziej określony rodzaj poetyki teatralnej odbiega od sposobu codziennego doświadczania świata. Huljet, huljet Teatru Figur zdecydowanie należy umieścić w gronie przedstawień, które zabierają widza w całkiem nieoczekiwaną podróż, zwłaszcza w kontekście proponowanej estetyki.”*
Historie wydobyte z cienia” Agaty Kędzi w magazynie nietak!t
Gdy zajrzymy w zakamarki naszych domów, szuflady i walizki, skrywające stare zdjęcia czy pamiątki, weźmiemy do ręki przedmioty, które należały do kogoś przed nami, ożywa pamięć. Huljet, Huljet jest kameralną opowieścią o odzyskiwaniu pamięci świata, który bezpowrotnie przeminął – o krakowskim getcie. W mikrozdarzeniach rozgrywanych w rozmaitych i zaskakujących formach teatru cieniowego, które są specjalnością Teatru Figur, powracają małe radości i tęsknoty dziecka bawiącego się na ulicach getta, zwykłe smutki i drobne sprawy codzienności, ale ożywają też lęki i mroczne przeczucia, gdy nad światem getta rozpościerają się czarne skrzydła gapy, a gałęzie przybierają kształt swastyki. Światło i cień, obiekty i płaskie formy cieniowe oraz cała gama puknięć, stukotów, skrzypnięć i fraz muzycznych składają się razem na instalację teatralną, która upomina się o miejsce dla „małych” opowieści przechowujących doświadczenia, do których nie mamy dostępu inaczej, niż przez próbę ożywiania pamięci zapisanej w zdjęciach, przedmiotach, karkach dzienników.
Marzena Wiśniewska, recenzja z katalogu Teatr Polska
PREMIERA 13 X 2015, Kraków
TWÓRCY

Reżyseria: Dagmara Żabska

Koncepcja i scenariusz: zespół TFK

Scenografia: Agnieszka Polańska, Beata Klimkowska, Edyta Stajniak, Piotr Idziak, Andrzej Pietyra

Muzyka: Andrzej Bonarek

Produkcja: Marta Hankus

Obsada: Marta Hankus, Piotr Idziak, Luna Sawka, Dagmara Żabska

Galeria


Nagrody


2017

Grand Prix

III. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SZTUKI ANIMACJI ANIMART W ŁODZI, ŁÓDŹ
2018

Wyróżnienie

XXIV. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW LALEK „SPOTKANIA”, TORUŃ
2018

Nagroda specjalna

za wysublimowaną wizyjność przedstawienia w klasycznej technice teatru lalkowego w spektaklu „Hulyet, Hulyet”

 

XXVIII. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SZTUKI LALKARSKIEJ W BIELSKU-BIAŁEJ, BIELSKO-BIAŁA