
Jak uchwycić wspomnienie? Czy zdjęcie może oddać emocje, które towarzyszyły danej chwili? A co, jeśli mogli byśmy ożywić fotografię? Te dywagacje są punktem wyjścia dla twórców spektaklu „Materia Nomada”, inspirowanego twórczością krakowskiego fotografa Adama Karasia.
Adam Karaś był wyjątkową postacią, jednym z krakowskich tzw. „oryginałów”. W historii fotografii zapisał się m.in. jako twórca pojęcia „fotoratura”. Tym terminem określał fotomontaże przygotowane z własnych negatywów, w których próbował zawrzeć swoje myśli i idee. Te symboliczno-alegoryczne kompozycje, odzwierciedlające nowatorskie spojrzenie na fotografię – stały się fundamentem spektaklu. Fotografia przestaje być statycznym obrazem – staje się indywidualną historią życia, poruszającą materią, oddającą emocje, przeżycia i nieuchwytny wymiar ludzkiego doświadczenia.
A gdyby fotografię potraktować jako wędrującą materię, potrafiącą przenikać przez świat ludzkich wrażeń, doświadczeń, smutku? W „Materii Nomada” zdjęcia dostają nowe życie poprzez oryginalny język narracji – ruch, gest i formę. Każda uchwycona chwila staje się żywą materią, która wędruje przez scenę, odsłaniając przed widzem bogactwo przeżyć na co dzień zamkniętych w fotografii.
Materia Nomada
Reżyseria i choreografia: Aleksandra Błażejczyk
Dramaturgia i scenografia: Aleksandra Błażejczyk, Michał Szostak
Muzyka: Urszula Chrzanowska
Obsada: Julia Dyga, Urszula Chrzanowska, Michał Szostak
Projekty lalek: Justyna Peller Szałańska
Wykonanie lalki: Alicja Helfojer
Realizacja świateł: Murat Kornaev
Produkcja: Marta Hankus, Andrzej Pietyra, Wojciech Szostak
Wydarzenie zrealizowano w ramach Przestrzeni Sztuki Teatr. Program finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.







